fredag 10 december 2010

Vaccinationer

Igår tog jag min sista vaccintation, de va int några de!

-2 x japansk hjärnfeber (Den sista tas efter resan)
-3 x hepatit B
-1 x lavantauti (Vet int rikit va de e på svenska)
+ att jag har löst ut 2 paket malariatabletter som tas under resan på malarieområden

Dehär ble sammanlagt typ 500€, helt sick!! Men helre betalar man lite mer och e sen bra skyddad, tänk om man sku hamna in på sjukhus t.ex. i Thailand o må skit i några veckor o int förstå nåt va läkaren säger..

Ja var i tid ute o hade redan för ett par månader sen bokat tid kommunalt men de gick int rikit så som ja hade tänk mej.. Ja väntade snällt utanför vaccinationsläkarens rum o tänkte att läkaren kommer och ropar in mej när hon är klar med den föregående patinten. 5 min går, 10 min går.. Jag knackar på dörren, ingen öppnar.. Jag väntar lite till, knackar på dörren igen men ingen öppnar fortfarande.. Ja frågar en sjuksköterska som går förbi va juttun e o hon säger att jag skall gå till infon o låta dem kolla min tid, så ja går dit o väntar ytterligare 10 min på min tur. Tanten i infon kollar min tid o konstaterar att den e avbokad o frågar mej om inte läkaren har meddelat mej?! Nej, de har hon ej! Tanten lämnar ett ringbud till läkaren o lovar att hon ringer följande dag men jag hör inget ursäktande. Kanske jag är för ung för att vara värd ett förlåt!? Nästa dag ringer läkaren o beklagar händelsen o jag tänker såklart att jag får en ny tid samma vecka eller nåt eftersom jag redan hade köat i över en månad på min förra tid.. Men nej, där trodde jag fel igen! Influensavaccinationerna sätter igång just samma vecka så jag får nästa lediga tid som är om 1,5 mån!!! Jag förklarar för henne att de int passar, jag hinner int på något sätt få alla mina vaccinationer före resan o dessutom skulle den nya tiden vara samma vecka då Julian e i Finland. Hon säger att de tyvärr e ända tiden som finns före julen. Hon får se sig nånstans, jag ringer diacor och får en tid nästa dag! Inte mer nå kommunala tjänster fö min del, ibland e de faktist värt att betala lite mer för bra service!

Julian hade bättre tur än jag, han fick en kommunal tid typ samma dag och har fått alla sina vaccinationer för länge sen. Maassa maan tavalla, de kommer man ännu att märka under resan! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar